Ook in 2020 zijn de arbeidskosten een groot onderdeel van de totale kosten binnen een tuinbouwbedrijf. Uit de voorlopige cijfers van Agrimatie blijkt dat afgerond 27% van alle kosten uit arbeidskosten bestaat. Hoe kunt u zorgen dat deze kosten zo laag mogelijk blijven?

De eerste stap om arbeidskosten te kunnen verlagen is door deze in kaart te brengen. Waarschijnlijk weet u in grote lijnen wel wat de kosten zijn. Maar waar komen de kosten vandaan? Aan welke partijen wordt veel tijd besteed? Welke activiteiten nemen de meeste tijd in beslag?

In deze blog leg ik in vier stappen uit hoe deze kosten goed inzichtelijk te krijgen. Het zijn logische stappen, alleen worden ze nog weinig toegepast. En dat is zonde. Met goede inzichten weet u beter waar u op arbeidskosten kunt besparen. En elke besparing op kosten maakt de winstgevendheid van het bedrijf hoger.

Stap 1: Zorg voor inzicht op partijen/activiteiten/locatie in de kas

Om arbeidskosten te herleiden naar een partij, productgroep, activiteit of locatie, moet u eerst inzicht hebben in de kas. Wat staat waar en wie doet wat? Deze informatie heeft u nodig om de gewerkte tijd aan een activiteit of locatie te koppelen.

Bij een bedrijf met minder oppervlakte zal dit eenvoudiger zijn dan voor een bedrijf met veel hectares en personeel. Excel geeft dan wel inzicht, maar onvoldoende om te weten waar uw medewerkers de meeste tijd aan spenderen. Ik raad u aan om naar een geavanceerder systeem te kijken.

Stap 2: Registreer digitaal de arbeid in de kas

Met alleen inzicht in de partijen en activiteiten heeft u nog geen inzicht in de arbeidskosten. De uren die medewerkers aan een partij of activiteit besteden moeten geregistreerd worden. In de tuinbouw zien we steeds meer apps komen die het mogelijk maken om direct op de werkvloer te registreren. De uren kun je natuurlijk ook op papier invullen, alleen de kans op fouten is dan vele male groter. En daarnaast is de registratie vaak een schatting en daardoor niet betrouwbaar.

Ook wij hebben een app ontwikkeld waarmee u direct de arbeid kunt registeren. In deze app registreert u het type activiteit, de locatie en partij of productgroep. Ook hebben we een simpele versie van de app waarbij alleen de start- en stoptijd inclusief pauzes geregistreerd worden. Lees hier meer over de app.

Stap 3: Koppel arbeidsuren aan partijen/activiteiten/locaties

U begrijpt de vervolgstap al. Verbind de eerste twee stappen aan elkaar en het resultaat is daar. De uren moeten alleen nog omgezet worden naar euro’s. Deze stap is heel logisch, alleen we zien regelmatig dat dit nog niet gebeurt. Vaak ligt het knelpunt bij één van de voorgaande stappen. De registratie gebeurt niet goed of er is te weinig inzicht in de productieplanning.

Hoe koppelt u deze data? Dat kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan PowerBI, een platform waarop alle data overzichtelijk weergegeven kan worden. Belangrijk is natuurlijk wel dat de databronnen kloppend zijn. In Agriware 365 laten we bijvoorbeeld automatisch de arbeidskosten per partij zien. En zo zijn er nog meer mogelijkheden!

Stap 4: Analyseer de data

Stap 4 vind ik persoonlijk het leukste. Vergelijk de data met elkaar en bekijk waar de hoogste kosten zitten. Wat is de reden dat dat zo is? Kunnen we het werk misschien anders inrichten zodat het minder tijd kost? U gaat op basis van feiten naar de arbeidskosten kijken en u ziet ook terug wat eventuele veranderingen doen.

Op deze manier heeft u inzicht in wat er in de kwekerij gebeurt en werkt u structureel aan het verlagen van de arbeidskosten. En welke kweker wil dat nu niet?

Meer informatie over de hoe wij dit proces aanpakken? Download onze factsheet over Agriware Time!

Download de factsheet over Agriware Time