‘Digitale transformatie’ is een term die de laatste jaren steeds meer wordt gehoord. Is er iets nieuws aan de hand of is hier sprake van ‘oude wijn in nieuwe zakken’? Digitalisering speelt toch al zo’n 50 jaar?

Dat is zeker waar, maar er is zeker iets nieuws aan de gang. Automatisering beperkt zich niet meer uitsluitend tot het ondersteunen van allerlei taken van je medewerkers. In veel bedrijven worden inkoop-, verkoop, financiële transacties, en dergelijke al lang ondersteund door softwaresystemen.

Bedrijfsmodellen in de tuinbouw wijzigen

Nieuw is dat bedrijfsmodellen wijzigen: het online verkopen van planten en ander levend materiaal neemt een grote vlucht. De jarenlange trend in veel verschillende branches, namelijk ordergestuurd produceren neemt hand over hand toe. Kwekers breken zich het hoofd over het vraagstuk ‘hoe lever ik toegevoegde waarde?’.

Deze ontwikkeling is sterk bevorderd door de digitale marktplaatsen die ook in de tuinbouw met een sterke opmars bezig zijn. Digitale marktplaatsen komen de kritische consument tegemoet. Ze helpen de kwekers met de afzet, maar profileren de kweker wel als een partij die deel uitmaakt van een grote groep van kwekers die alternatieve producten kunnen leveren.

Het speelveld van kwekers verandert

Kortom, het speelveld van de kweker is aan het veranderen door digitalisering. Vandaar de term digitale transformatie.

Aan digitale transformatie is door niemand meer te ontkomen. Met ‘het zal mijn tijd wel duren’ kun je als kweker jezelf geruststellen, maar ik vrees dat het daarbij blijft.

Bekijk het event van 20 mei terug en leer hoe toonaangevende bedrijven in de sector hiermee omgaan. Klik op de onderstaande button voor meer informatie.

Lees meer informatie