'Het nut van zand onder je nagels'

Laatst vertelde mijn collega Peter van Dijk hoe hij probeert om medewerkers van klanten te bewegen om de IT mogelijkheden die Mprise Agriware biedt optimaal te benutten, zie hier de blog. Omdat ik dat zo’n belangrijk onderwerp vind, wil ik daar ook wat opmerkingen over maken.

Mprise Agriware biedt haar klanten verschillende laagdrempelige apps (Time app en Inspect app), die het leven van de tuinder en zijn medewerkers gemakkelijker maken. Dat gemakkelijke leven heeft wel een voorwaarde. Mensen moeten bereid zijn die apps te gebruiken. De vraag is, hoe breng je ze zover? Hoe zorg je dat mensen in uitvoerende functies enige affiniteit met IT krijgen?

De aversie tegen 'op kantoor wordt besloten'

Voor mij is het heel belangrijk dat ik het tuindersbedrijf van binnenuit ken. Als scholier werkte ik in vakanties en op zaterdagen op een plantenkwekerij. Daar leer je veel van. Er wordt je discipline bijgebracht. Je trekt op met collega’s die anders dan jij altijd met hun handen werken. Je leert hoe het voelt als er zand onder je nagels zit.

Dat is kennis die weliswaar in absolute zin geen kennis is, maar die wel heel belangrijk is en die je meeneemt in je werk als consultant. Omdat ik als jongen de andere kant heb leren kennen snap ik iets van de aversie die er soms is tegen alles wat er ‘op kantoor wordt besloten’ en dus ook tegen IT. Dat maakt mijn werk nu gemakkelijker, want binnen tuinbouwbedrijven is dit een heel complex aspect. Ik denk dat ik door mijn verleden meer inzicht heb in hoe het wereldje echt in elkaar zit.

Mensen leren kennen om de reacties te begrijpen

Het is mijn ervaring dat je sneller iets bij mensen bereikt als je er blijk van geeft ze te kennen. Als je jezelf kunt inleven in wat zij doen en dat laat merken, dan krijg je eerder hun vertrouwen. Dan nog blijft het een kwestie van zeggen wat je doet en doen wat je zegt, maar die basis van vertrouwen is belangrijk. Vertrouwen helpt je als je zegt dat je de oplossing die zij willen niet van vandaag op morgen kunt realiseren. IT projecten kosten nu eenmaal tijd. Nogmaals, het komt altijd op presteren aan maar dat lukt beter als je krediet hebt.

Mensen kennen betekent dat je niet alleen met hen over werk gerelateerde zaken praat. Iedereen heeft een sociale omgeving, heeft hobby’s, dromen en ga zo maar door. Door echte belangstelling voor mensen aan de dag te leggen leer ik om beter te anticiperen op wat er aan komt. Naarmate ik iemand beter ken, kan ik beter zijn of haar reacties zien aankomen. Ik probeer mensen dus zo goed mogelijk te kennen, tot hun vooroordelen aan toe. Vooroordelen zijn trouwens helemaal niet slecht of dom. Iedereen heeft ze. Ik ook. De kunst is om zodanige verhoudingen te creëren dat je erover kunt praten. Zo ontdek je samen of jouw vooroordelen (of die van de ander) hout snijden.

Hoe ervaren medewerkers IT

Ik begrijp de perceptie die een uitvoerende medewerker op een kwekerij van een consultant van Mprise Agriware heeft. ‘Dat is een meneer die straks de hele boel op z’n kop gooit en ons opzadelt met allerlei rotklussen.’ Ik probeer te begrijpen hoe zij onze systemen ervaren en probeer vooraf bespreekbaar te maken waar knelpunten en bottlenecks liggen. Komen zij met opmerkingen, dan probeer ik die op te lossen of te tackelen of ik leg uit waarom dat nu niet kan.

IT maakt het werk op een kwekerij gemakkelijker

De crux van IT is dat IT hun werk doorgaans gemakkelijker gemaakt. Er wordt nu op tuinbouwbedrijven vaak los en vast van alles en nog wat geregistreerd. Op briefjes, die men vervolgens vergeet uit zijn jaszak te halen. In Excel bestanden. Een wirwar van systemen met als gevolg dat het bedrijf barst van de informatie maar die niet kan toepassen. Een app als de Inspect app is gemaakt met aandacht voor de mensen die de informatie moeten inbrengen.

Het vergemakkelijkt het vastleggen van informatie die sowieso al moest worden vastgelegd. Mijn ervaring is dat mensen op uitvoerend niveau best met die Inspect app willen werken, mits hij probleemloos functioneert. Zolang wij van Mprise Agriware daarvoor zorgen en echt nadenken over wat mensen met zo’n Inspect app doen, zijn ze graag bereid om ermee te werken. En dan helpt het alleen maar als zij zien dat ‘zij van kantoor’ echt iets met die informatie doen en dat ze daar zelf beter van worden. Want als ze de benodigde informatie sneller en beter verzamelen houden ze meer tijd over voor het werk waar ze echt aardigheid in hebben, werken met planten.

New call-to-action