Zelden in mijn leven zag ik een zo rommelige werkplek als het bureau van C. C. was directeur-eigenaar van een middelgrote onderneming (geen kweker) en dat deed hij goed. Maar als je zijn werkkamer binnen kwam, zou je dat niet zeggen. Naast de gebruikelijke stoelen en kasten stond er een fors bureau. Op dat bureau lagen tot een hoogte van ongeveer anderhalve decimeter allerlei papieren. Voor het oog zat er geen enkel systeem in, maar C. wist er zijn weg feilloos in te vinden. Af en toe deed een schoonmaakster een even zinloze als moedige poging om de zaak te ordenen, maar daar had C. een bloedhekel aan. Dan was hij dagen op zoek naar waar alles gebleven was.

Administratie van de kwekerij ordenen

Mensen als C. bestaan wel, maar de meesten zitten anders in elkaar. Zij moeten hun administratie geordend hebben en dat moet overzichtelijk. Daar hoort bij dat dingen moeten worden vastgelegd en dat kost tijd. Bij sommigen – ook bij sommigen in de groene sector – kost het zo veel tijd, dat het mensen in hun normale werktijd niet lukt om overzicht te houden op de dingen die ze doen. Daar moeten ze voor overwerken. Zonde van het geld en bovendien leidt het leidt af van datgene waarvoor mensen eigenlijk zijn aangenomen en waar ze goed in zijn. Het is zo’n beetje als die hele goeie politieagent, die alles wat hij doet tot zes posities achter de komma moet vastleggen en daarom veel te weinig op straat komt.

Het gestructureerd digitaal vastleggen van plantengegevens

Inherent aan een kwekerij is dat er zaken moeten worden vastgelegd en in de veredeling/vermeerdering geldt dat misschien nog wel meer. Hoe groeit een gewas? Waar groeit het bovengemiddeld goed en waar minder? Welke van de nieuwe kruisingen geeft de beste groeiresultaten? Hoe zit het met zaken als kleur, steelstevigheid, bloemvorm en ziektegevoeligheid? Er zijn nog veel meer te registreren zaken en u kent ze ongetwijfeld allemaal. Voor je het weet ligt er anderhalve decimeter papier op uw bureau en het is maar de vraag of u net zo goed de weg weet in uw papierberg als C. in de zijne.

Op de vloer en in het veld gegevens registeren

Wat je eigenlijk wilt is een systeem, waar mensen relevante gegevens optekenen en vervolgens zo vastleggen dat andere schakels in het bedrijf die gegevens onmiddellijk kunnen inzien en interpreteren. Zo’n systeem bestaat en Mprise Agriware biedt het aan, de Inspect app. Met de Inspect app leggen mensen ontwikkelingen in een gewas via hun mobiele telefoon of iPad vast. Zodra ze die gegevens vrijgeven, zijn ze zichtbaar voor iedereen in het bedrijf die daar toegang toe heeft. Vindt er aan een gewas, ergens in Uganda of Polen of drie straten verderop een inspectie plaats; zodra de data daarvan met de Inspect app zijn vastgelegd kunt u die in Nederland direct inzien en daar direct maatregelen op baseren.

Één keer vast leggen van gegevens

Het voordeel van de Inspect app is dat die zorgt voor standaardisatie van de gegevensverzameling en van de datacommunicatie. Dingen hoeven maar één keer te worden vastgelegd en omdat dat op gestandaardiseerde wijze gebeurt, zijn data maar voor één uitleg vatbaar. Dat scheelt een hoop tijd en een hoop discussie. Het zorgt ervoor dat uw mensen kunnen focussen op de dingen waarvoor u ze hebt aangenomen en het zorgt ervoor, dat u zich op echt ondernemerschap kunt focussen.

Daar komt nog bij, dat de Inspect app ook zorgt voor gestandaarde gegevensopslag. U hoeft zich nooit meer af te vragen hoe die medewerker destijds dat gegeven bedoelde; het is allemaal helder en kwantificeerbaar.

Tot slot

Zo’n bureau als dat van C. was natuurlijk best wel een beetje romantisch, de ondernemer die eigenlijk zijn hele bedrijf in zijn hoofd heeft. Maar niet iedereen heeft een bureau als dat van C. en al helemaal niet een hoofd als dat van C. Gelukkig zorgt de Inspect app ervoor dat u vandaag de dag zo’n hoofd niet meer hoeft te hebben. En zo’n bureau al helemaal niet.

Download de Whitepaper over 7 voordelen van één softwarepakket

*Uw gegevens worden alleen gebruikt voor het versturen van de Whitepaper.

De tekst is geschreven door Piet Kralt maar met de input van onze collega Tom de Ree.