Veenendaal, Wilp – Schoneveld Breeding timmert aan de weg. Dezer dagen opende het bedrijf haar nieuwe locatie in het Gelderse Wilp. Min of meer gelijk pakte de onderneming haar automatisering aan. “Niet dat we niets te doen hadden tijdens de nieuwbouw”, lacht Manager Operations Jolanda Veenhof-Tas. “Maar anders hadden we de vernieuwing van onze automatisering een aantal jaren moeten uitstellen. Dat vonden we niet verantwoord.” Voor haar nieuwe automatisering gebruikt Schoneveld Breeding Software van Mprise Agriware.

Schoneveld Breeding is veredelaar en vermeerderaar van zaden van bloeiende planten. Klanten kunnen ook rekenen op teeltadvies en verkoop- en marketingondersteuning. “Onze vernieuwde automatisering moet ervoor zorgen, dat al onze processen beter op elkaar aansluiten en dat daartussen door een betere data-analyse kruisbestuiving plaats vindt”, vertelt Veenhof. “We voeren steeds meer gewassen  en het bedrijf groeit. Dus moet de IT meegroeien.”

Inzichtelijker planning

Schoneveld Breeding wilde inzichtelijker planningsprocessen. Nu de nieuwe software meer gegevens aan elkaar koppelt loopt de basisplanning grotendeels al uit het systeem. Dat is belangrijk, want de productie van hybride zaden is een complex proces vanwege de lange teeltduur. Inmiddels zijn modules voor de plantproductie voor zaden, de zaadproductie, de verkoop, finance en de tijdregistratie live gegaan. Daarmee zijn de gegevens van de prognoses, de productie, de zaadvoorraad en de verkopen aan elkaar gekoppeld. “Dat is mooi”, zegt Veenhof, “want de basis van onze productieplanning ligt in de prognoses, de zaadvoorraad en de verkoopresultaten. De tijdregistratiegegevens verduidelijken het urenbeslag van specifieke activiteiten en partijen.”

Tuinbouwgericht

“Wij werden klant bij Mprise Agriware, omdat zij over ERP-software beschikken, die is afgestemd op tuinbouwbedrijven”, aldus Veenhof. “Daardoor konden wij voor een redelijke prijs een voor ons geschikt pakket aanschaffen. De mensen van Mprise snappen hoe de tuinbouw werkt. Natuurlijk heb je in zo’n proces hobbels. Soms moest ik aan de bel trekken, maar dan werd daarop adequaat gereageerd. En er bleken uitgebreider rapportagetools nodig te zijn, dan we vooraf hadden gedacht. Maar aan het eind van de rit stel ik, dat Mprise Agriware op een goed niveau met ons kon meedenken en dat dit software heeft opgeleverd, waar onze mensen nu al blij van worden. Wij denken dat het ons nog veel meer meerwaarde zal opleveren.”

Nog meer klantenverhalen lezen? Bekijk hieronder de klantencase van Bejo.

New call-to-action