Interview met Arno Hogervorst

Er is iets nieuws gaande bij Mprise Agriware: het Agriware Competence Center. Hierin wordt Agriware-kennis door middel van videotrainingen beheerd en overgebracht. Voor wie zijn deze trainingen, wat is het doel, waar gaat het over en wanneer kunnen we hier meer nieuws over verwachten? We voelen Arno Hogervorst, verantwoordelijk voor het Competence Center bij Mprise Agriware, hierover aan de tand.

Arno, wat is het Agriware Competence Center?
"Het Agriware Competence Center is een nieuwe activiteit binnen ons bedrijf waarmee de kennis rondom Agriware en de tuinbouwbedrijfsprocessen centraal wordt beheerd door middel van een online leerplatform; een “centrale kennishub” rondom Agriware 365. Wij vinden dat onze kennis beschikbaar moet zijn voor de hele Agriware-community en voor verschillende competentieniveaus. Zowel onze eigen organisatie voorzien wij hiermee van kennis maar juist ook externe organisaties zoals klanten en partners. De producten die we leveren zijn learning solutions die worden aangeboden in een online leerplatform met korte video’s."

Wat is het doel van de learning solutions?
"Learning solutions zijn hele praktische trainingen die je kunt afnemen, waarin je stap voor stap door het programma Agriware 365 meegenomen wordt of juist specifieke trainingen voor bijvoorbeeld een bepaalde functionaliteit of een bedrijfstype kunt volgen. Er wordt hierbij ook samengewerkt met de bestaande Mprise Academy zodat er voor klanten in de toekomst een plek is waar alle trainingen centraal worden aangeboden. Een verschil met de huidige ‘klassikale’ trainingen is dat het hier uitsluitend gaat om online trainingen die je op ieder tijdstip of waar dan ook ter wereld kunt volgen. Het is ons doel om onze klanten, partners en medewerkers over de hele wereld in staat te stellen om efficiënter continue kennis en competenties rondom Agriware te ontwikkelen."

Voor wie zijn deze learning solutions?
"We richten ons op een aantal geselecteerde sectoren die we als bedrijf omarmen binnen de tuinbouw-wereld. Daarbij ligt de focus op zowel de kennis van bedrijfsprocessen als de kennis van specifieke functionaliteiten in onze software. Bijvoorbeeld uitleg over een concept, voorbeelden van een proces of een instructie over de inrichting van het systeem. Al het trainingsmateriaal dat we nu maken is gebaseerd op Dynamics Business Central 17 en hoger. Omdat veel van de concepten in deze versie overeenkomen met de eerdere versies van Agriware, verwachten wij dat klanten die nog op oudere versies zitten ook gebruik kunnen maken van de learning solutions. Uiteraard ziet het er dan niet exact uit zoals ze gewend zijn omdat je kijkt naar een BC17-scherm."

Maken de learning solutions het makkelijker om te migreren naar Dynamics Business Central 17?
"Er zijn al een aantal klanten die hebben aangeven dat dit een mooie gelegenheid is om eens naar de nieuwste versie te kijken. Voor sommigen bestaande klanten zal het handig zijn hier gebruik van te maken, anderen zullen er meer voordeel bij hebben om op de oude manier te werken (training met een consultant). Dit laatste kan natuurlijk ook nog steeds of een combinatie hiervan. Maar we richten ons er inderdaad op dat de learning solutions er voor zullen zorgen dat de drempel die soms wordt ervaren om over te stappen op een nieuwere versie verlaagd wordt."

Waar gaan de learning solutions inhoudelijk over?
"De learning solutions gaan over alle drie de producten van Agriware 365: Business Central, Operations en Analytics. Dus zowel over het ERP-systeem als de mobiele apps en het analyseren en managen van data. Het is ook de bedoeling dat de learning solutions uiteindelijk onderdeel gaan uitmaken van onze projectaanpak. Dus nieuwe klanten, of bestaande klanten die gaan upgraden naar een nieuwe versie, kunnen hier gebruik van maken. Hierbij hebben wij onder andere als doel dat er minder consultancy-uren nodig zullen zijn voor het opleiden van gebruikers en dat er efficiënter gewerkt kan worden op het project. Daarnaast is het voordeel dat de kennis over standaard Agriware op deze manier gedocumenteerd en geborgd is."

Door wie worden de video’s gemaakt?
"Op dit moment maak ik veel van de video’s nog zelf in onze opnamestudio in Veenendaal. Omdat we net gestart zijn was het ook even pionieren naar de beste vorm en methodiek om de kennis goed over te dragen met videotrainingen. Later dit jaar zullen ook andere collega’s starten met video’s opnemen. Ook zullen de learning solutions continu onderhoud nodig hebben omdat er bij nieuwe versies onderwerpen zullen veranderen, het wordt daarom een doorlopend vernieuwende dienst. Door de omvang van het product Agriware en de verschillende marktsegmenten waarin wij actief zijn moeten we keuzes maken in de ontwikkeling van de learning solutions. Wij pakken het daarom stapsgewijs aan, per sector, feature en competentieniveau. Binnenkort zullen we meer informatie hierover verstrekken. Later zullen de trainingen ook bij de Mprise Academy worden aangeboden naast hun bestaande trainingen."

Komt het idee voor het Competence Center vanuit Agriware of vanuit de klanten?
"Beide. Klanten hebben eerder al eens aangegeven dat hier behoefte aan is. Dat komt vaak voort uit het kostenperspectief maar ook door de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt die andere manieren van leren gewend zijn. Opleiden van gebruikers is cruciaal voor het slagen van een project, maar consultancydagen zijn vrij kostbaar. Als we het opleidingscomponent dus efficiënter aanpakken, kan dit schelen in de kosten en de tijd die nodig is om gebruikers op het juiste niveau te krijgen. Denk hierbij aan de situatie waarbij kerngebruikers in een veel vroeger stadium op een project met de learning solutions worden opgeleid. Hierdoor starten ze een project met een hogere basiskennis van Agriware voordat een consultant aan de slag gaat. Hierdoor kan de consultant zich meer concentreren op de echte uitdagingen van een project zoals uitzonderingen en specifiekere bedrijfssituaties. We zien de learning solutions daarom niet als vervanging van een consultant maar als een aanvulling, we zijn per slot van rekening toch een mensenbedrijf."

Waarom gaan de trainingen via video?
"Steeds meer kennisoverdracht gaat tegenwoordig via video. Met deze trend moeten we mee, het is niet meer van deze tijd om dikke documenten met tekst door te spitten en deze te onderhouden. Zeker de jongere generatie doet dit steeds minder. Dus met het oog op de toekomst werken we toe naar een duurzame oplossing als het om opleiden gaat. Intern heeft dit ook een voordeel: wereldwijd kunnen wij partners en medewerkers opleiden in hun eigen tijdszone. Zo kunnen nieuwe medewerkers sneller ingewerkt worden en kunnen bestaande medewerkers zichzelf efficiënter ontwikkelen tot specialisten. Zowel consultants als techneuten kunnen zo snel kennis vergaren. Zo wordt onze capaciteit aan specialisten verbeterd."

Hoe en wanneer krijgen onze klanten toegang tot het Agriware Competence Center?
"De learning solutions kunnen apart afgenomen worden via ons commerciële team, naast het standaard Agriware 365 pakket. Momenteel gaat dit nog om een beperkt aantal marktsegmenten maar dit zal snel uitgebreid worden. Het is financieel erg interessant voor onze klanten, omdat het veel betaalbaarder is dan consultancy-uren. Ook kan de klant nieuwe medewerkers aan hun kant sneller opleiden met standaard videotrainingen over Agriware. In de toekomst zullen we deze dienstverlening uitbreiden door op maat gemaakte trainingsprogramma’s voor bepaalde bedrijven te ontwikkelen. We zijn dit jaar dus nog volop bezig met het opbouwen van de trainingen en zullen gedurende dit jaar een aantal learning solutions lanceren. We houden onze klanten op de hoogte van wanneer de learning solutions beschikbaar komen. Hou het nieuws over Agriware dus in de gaten!"