Baan de weg voor een datacultuur: via welke methode levert ú data aan?

In onze vorige blog bespraken we waarom het belangrijk is om een datacultuur binnen uw organisatie te creëren. Hét doel: datagedreven beslissingen nemen. Wilt u aan zo'n datacultuur bouwen? Dan moet u ervoor zorgen dat data hun weg vinden naar de organisatie, zodat medewerkers ermee kunnen werken.

Hoewel alle wegen naar Rome leiden, is het belangrijk om voor één pad te kiezen. Maakt u bijvoorbeeld een hapklaar rapport op? Of zorgt u voor tooling waarmee de business zelf rapportages kan maken? Algemener gesteld: welke deliverymethode past het best bij uw vraagstuk?

De juiste route kiezen: omhoog of omlaag?

Hebben we het over data, dan komt de term 'business intelligence' (BI) al gauw bovendrijven. Het is verstandig om altijd het uiteindelijke doel in gedachten te houden. Wat hoopt u met BI te bereiken? Wilt u bijvoorbeeld processen optimaliseren, versneld beslissingen nemen of marktkansen identificeren? Afhankelijk van uw doelstelling kunt u kiezen tussen twee benaderingen:

1. Top-down business intelligence (BI)

Hierbij krijgt u als organisatie antwoord op bekende vragen op basis van rapportages, die een helder primair doel hebben: het sturen van de business (concrete voorbeelden: processen optimaliseren, kosten besparen en risico's beperken).

2.  Bottom-up business intelligence

Volgens deze aanpak krijgt u antwoord op vragen waarop u van tevoren niet heeft geanticipeerd. Het doel: businessproblemen oplossen. Het gaat hierbij om analyses omtrent voorspellingen, innovaties of ad-hoc informatievraagstukken.

Op weg naar een datacultuur: 3 deliverymethodes

Op welke manier kunt u data aanleveren binnen de organisatie? Afhankelijk van de gekozen route bestaan daarvoor verschillende methodes:

  • Selfservice-BI: Om tot een rapport te komen, moet een organisatie bepaalde stappen nemen. Bij selfservice-BI ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij de business en heeft de medewerker alle vrijheid op het gebied van databronnen.
  • Managed selfservice-BI: Wanneer de business het datamodel maakt en IT de rapportages op basis van databronnen vrijgeeft, is er sprake van managed selfservice-BI.
  • Corporate BI: IT is verantwoordelijk voor het datamodel en levert de business de benodigde rapportgages.

Afhankelijk van het informatievraagstuk kiest u voor een van deze deliverymethodes. Maar wees u ervan bewust dat u in feite altijd de volgende stappen doorloopt:

  1. Databronnen verbinden
  2. Data opschonen en transformeren
  3. Datamodel maken
  4. Rapporteren en delen

9 mogelijke struikelblokken bij BI in Microsoft Dynamics: vermijd ze!

In mijn volgende blog ga ik dieper in op de grootste uitdagingen die u op BI-gebied kunt tegenkomen. Elke delivery methode heeft zo zijn eigen uitdagingen.  De volgende potentiële struikelblokken komen aan bod:

  1. Interpretatie van de data
  2. Modelleren en analyseren van de data
  3. Maken van actiegerichte inzichten
  4. Niet-gecontroleerde databronnen
  5. Beveiligen van het delen van data
  6. Doorlooptijd van rapportageontwikkeling
  7. Kosten voor het maken van wijzigingen
  8. Adoptie door de business
  9. Vertalen van businessrequirements

Meer leren lezen over Power BI? Schrijf u dan in voor onze blogserie!

Blogserie PowerBI

Empowering People & IT
Microsoft Gold Partner

Het succes van uw business wordt bepaald door het deskundige gebruik en de slimme toepassing van ERP software door uw medewerkers. Alles wat wij doen is daar op gericht. Alles voor uw groei.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief