In een wereld van vergankelijke handel en een redelijk niveau van automatisering zou ik denken dat digitaal zakendoen geen toekomstbeeld hoeft te zijn. Normaal gesproken zou iedereen verwachten dat het een keiharde realiteit is. Helaas is de huidige praktijk anders. 

Voordelen digitaal zakendoen in de tuinbouw

De voordelen van digitaal zakendoen zijn overduidelijk. Het orderproces is digitaal sneller, goedkoper en mits de kweker het goed heeft ingericht een stuk betrouwbaarder dan de ouderwetse e-mail of (durf ik dit hardop te zeggen?) een fax. De voorraad kan maar één keer verkocht worden en als een kweker het goed doet, weet hij altijd precies wat hij nog kan verkopen. Ik zou als verkoper denken dat dit de ideale situatie is.

'In de plantenhandel weinig echte goede digitale initiatieven'

In de plantenhandel zijn er eigenlijk verrassend weinig echt goede digitale initiatieven. Ja, als kweker kunt u Florecoms rondsturen en ontvangen, maar dat past toch eigenlijk net niet met al die specificaties. En een eigen webshop voldoet ook niet helemaal. Het aanbod op FloraXchange komt nog het meest in de buurt, maar dat is toch vaak weer een wereld naast de gewone stromen die we er een beetje bij doen omdat het moet.

Echt digitaal zakendoen komt vrij lastig van de grond. Een deel van de oorzaak van deze trage overgang zal zeker in de keten liggen, een deel in de techniek en misschien nog wel meer in de aard van de sector, computers heeft nog niet iedereen zijn voorkeur. 

Voorraad aanbieden aan meerdere partijen via één kanaal

Tijdens een bijeenkomst met een grote groep van onze klanten was ik zo dom om te vragen wie geïnteresseerd zou zijn in VMP. VMP is de standaard van rechtstreeks en realtime de voorraad delen met de hele wereld, zodat de verkoper die voorraad aan meerdere partijen kan aanbieden en toch maar één keer kan verkopen. Het aanbod wordt dus automatisch bijgewerkt. Toegegeven, het is niet eens meer de meest vooruitstrevende standaard, maar het concept staat als een huis.

VMP (Virtuele Marktplaats) binnenkort realiteit voor iedereen? 

Nu is het al jaren zo dat wanneer ik een bloem of een plant echt mooi vind, dit geen goed teken is voor de middenprijzen van dat ras. Misschien zie ik het hier ook gewoon verkeerd. Al geloof ik dat dit in dit geval niet zo is. We laten hier met zijn allen een hele grote kans liggen door geen gebruik te maken van deze technieken. Veel exporteurs zijn er klaar voor, in de snijbloemenhandel is VMP al lang niet meer weg te denken. Wij zijn er klaar voor, iedereen met Agriware 2017 kan in principe VMP inrichten.

Aandachtspunt bij het gebruiken van VMP (Virtuele Marktplaats)

Het enige (heel belangrijk) wat wel op orde moet zijn is de voorraad. Om voorraad aan te kunnen bieden, moet u weten wat u daadwerkelijk kunt verkopen. Door de voorraad meetbaar te maken kan dezelfde voorraad met de hele wereld gedeeld worden zonder dat u meer kan verkopen dan gepland. Wanneer u de niet digitale verkopen vervolgens vanuit diezelfde meetbare voorraad verkoopt, is alles verbonden en blijft de voorraad actueel. Dat hoeft geen toekomst de zijn, dat kan nu.

New call-to-action