Mprise Blog

Wilt u Business Intelligence of toch maar gewoon Informatie?

Geschreven door Joop de Jong | 23 april 2014

Heeft u dat nu ook? Een rare smaak in de mond bij de term Business Intelligence (BI). Het zal vast wel weer een afkorting zijn waar ze in de ICT patent op schijnen te hebben. Moet ik het gevoel hebben dat ik er wat aan mis?

Business Intelligence

Business Intelligence. Twee woorden. Zou het woord ‘Business’ een bijvoeglijk naamwoord zijn? Zoals dat het is in Business club of Business class. Dan zou dat betekenen dat er een specifiek soort van intelligentie bestaat dat we Business intelligentie noemen. Een soort dat je kennelijk kunt kopen. Zoiets als, geef me maar een onsje Business Intelligence.

Nooit gehoord, dat dit bestaat.

Oké, dan mogen de woorden kennelijk niet uit elkaar worden gehaald en is het gewoon een begrip: Business Intelligence. Het is iets nieuws. Het is niet gewoon Intelligence, maar Business Intelligence. Intelligence is niet te koop, dat heb je of dat heb je niet. Business Intelligence is kennelijk wél te koop. Luister maar naar de vele bedrijven die bij u op de deur kloppen.

Nogmaals: wat is het eigenlijk?. 

Laten we een poging wagen. Afgaand op de uitdrukking ‘Business Intelligence’ zou je kunnen denken dat door bedrijven intelligente mensen worden aangeboden die mij kunnen helpen mijn business uit te voeren. Dat is echter niet waarschijnlijk. Het zijn in het algemeen ICT bedrijven die Business Intelligence aanbieden. Niet dat daar geen intelligente mensen werkzaam zijn, maar bij ICT bedrijven denk je toch in de eerste plaats aan ‘informatie’ en ‘software’ en niet aan mensen met wie je kunt sparren over business vraagstukken. 

Dan moet het iets te maken hebben met het begrip ‘informatie’. 

Als medewerker heb ik informatie nodig om mijn werk te kunnen doen. Nee, die informatie is niet intelligent. Informatie is nooit intelligent. Ontvangers van informatie hebben intellect. Want van hen wordt verwacht dat ze met die informatie iets doen. 

Het ene stuk informatie is niet meer bijzonder dan een ander stuk informatie. Wel is het zo, dat ik met bepaalde informatie een groot voordeel kan bereiken terwijl dat in andere omstandigheden met andere informatie anders kan zijn. Maar het bereiken van voordeel met informatie is geen eigenschap van die informatie zelf. Het voordeel wordt bereikt omdat de ontvanger het slim aanwendt. Daar heb je het weer: het is de intelligentie van de medewerker die het succes bepaalt.

Er is dus helemaal geen verschil in informatie? Het antwoord is: Nee. Informatie ontstaat door een logisch werkend algoritme los te laten op gegevens die anderen binnen of buiten de organisatie al of niet bewust hebben vastgelegd. Meer is het niet. Zeker, het ene algoritme om gegevens tot specifiek informatie te brengen is ingewikkelder dan het andere. Maar dat is voor de ontvanger van informatie helemaal niet relevant. 

Ik moet in mijn werk de informatie krijgen die ik nodig heb. Dat is alles. Hoe die informatie tot stand komt? Ofwel, hoe dat algoritme werkt en of al die basisgegevens uit het ERP systeem komen? Daar heb ik geen boodschap aan. Daar zijn de ICT-ers voor. Die hebben daarvoor doorgeleerd. 

Maar wat heeft dit alles te maken met Business Intelligence? 

Niets met de informatie zelf. Alles met de wijze waarop sommige soorten van informatie tot stand komen. 

Voor het verkrijgen van informatie kan ik me op twee verschillende wijzen opstellen: (1) ik vraag om de informatie die ik nodig heb, of (2) ik vraag om hulpmiddelen zodat ik de informatie die ik nodig heb zelf kan opzoeken. In het tweede geval heb ik Business Intelligence nodig. BI mag dan worden beschouwd als een setje van tools waar ik als gebruiker mee kan ‘spelen’ om mijn eigen informatie op te zoeken. Dat heeft soms zijn voordelen. Daarover een andere keer.

Image courtesy of admr / FreeDigitalPhotos.net