Mprise Blog

Hoe werken wij eigenlijk? Niet volgens onze bedrijfsprocessen!

Geschreven door Joop de Jong | 1 juli 2014

Hoe was het ook al weer? Eerst de processen inrichten, dan de informatiebehoeften vaststellen en vervolgens het ERP pakket implementeren.

Volgens Nederlands bekendste procesdeskundige, de internationaal erkende autoriteit Wil van der Aalst, is deze aanpak binnenkort een gepasseerd station. Dank zij Big Data. Hij heeft analysetechnieken ontwikkeld die processen afleidt uit data. Dat zijn dan geen theoretische processen, maar processen die inzicht geven in wat er echt gebeurt in de organisatie. Een procesbeschrijving op basis van feiten en niet op basis van meningen.

Deze aanpak, ook wel datamining genoemd, geeft inzicht in de mogelijkheden van procesoptimalisatie in organisaties. Je ziet welke binnenbochten medewerkers kiezen en wat er plaatsvindt als er verstoringen optreden zoals uitval van een machine of ziekteverzuim van een medewerker.

Procesverbetering door kennis van de feitelijke organisatie

De analyse technieken mogen dan wel nieuw zijn. Maar data gebruiken om daarvan gedrag af te leiden is helemaal niet zo nieuw. Dat bleek me onlangs toen ik iets las van Luc de Witte, hoogleraar ‘Technologie in de Zorg’.   In dat artikel vertelt hij van een project dat hij samen met een grote thuiszorgorganisatie uitvoert. Het betreft een project voor een groep patiënten met beginnende alzheimer die alleen wonen.

Voor deze patiënten werken we aan het gebruik van een sensorsysteem. Deze simpele infraroodsensoren worden opgehangen in het huis en registreren alleen maar of er beweging is. Als je dat slim analyseert weet je hoe laat iemand op staat, hoe vaak iemand naar de wc gaat of de koelkast openmaakt. Uit deze data kan je een leefpatroon opmaken en dus ook zien als er afgeweken wordt van dit patroon. Als iemand die altijd de hele nacht doorslaapt ineens ’s nachts vaak door het huis gaat wandelen valt dit op en is het tijd om het er eens over te hebben. Dit blijkt een goede ondersteuning van mantelzorgers en thuiszorgmedewerkers die hierdoor veel beter weten hoe het écht met iemand gaat. Je krijgt veel meer inzicht, je kan bijvoorbeeld zien dat de koelkast minder vaak open gaat, wat kan betekenen dat er minder gegeten en gedronken wordt, wat vaak een groot probleem is bij deze groep. Met simpele technologie kan je dat feilloos te weten komen zonder dat je hoeft te meten wat iemand precies heeft gegeten. Het zijn puur deze globale indicatoren die de privacy niet schenden, je kunt helemaal niet zien wat iemand doet, alleen waar de patiënt is. “

Wat mij triggerde is de afsluitende zin: ‘Hier is niet sec de techniek die de uitdaging is, maar hoe je het inbedt in de zorgpraktijk.’

Terug naar het bedrijf dat inzicht krijgt in de werking van zijn organisatie door dat af te leiden van de data. Uiteindelijk is daar ook de vraag: wat doe ik met die kennis? Juist inbedden in de huidige structuur.

Topdown en Bottom-up

M.a.w. het inrichten van een organisatie is zaak van topdown en van bottom up denken. Topdown van inregelen van processen om effectief efficiënt producten en diensten voor klanten te produceren. Bottom up om te leren hoe de organisatie werkelijk werkt en daar je voordeel mee te doen bij de topdown inrichting.

Datamining, daar gaan we meer over horen!

 Image courtesy of jscreationzs / FreeDigitalPhotos.net