Mprise Blog

Wat is Big Data en hoe maakt Big Data verschil?

Geschreven door Joop de Jong | 5 maart 2015

Big data, wie kent het niet. Dat de aandacht hiervoor gevolgen heeft voor het ICT landschap in bedrijven is buiten kijf, hoewel ik de indruk heb dat alleen mensen met veel fantasie zich daar iets concreets bij voor kunnen stellen.

Ik wil het daar nu niet over hebben. Waar ik het wel over wil hebben is over iets dat niet minder ingrijpend is. Dat betreft het volgende:

Velen onder u werken met een Microsoft Dynamics AX of Microsoft Dynamics NAV software pakket. Het ene bedrijf heeft weliswaar wat meer maatwerk dan de ander, maar een ieder werkt wel zo ongeveer met dezelfde software. Niemand maakt daar een probleem van. Integendeel, door met meerderen hetzelfde softwarepakket te gebruiken worden kosten en kennis gedeeld. Kennelijk ervaart men de wijze van gebruik van het ERP pakket niet als concurrentie gevoelig.

Helemaal terecht natuurlijk. Bedrijven in dezelfde sector onderscheiden zich niet door de beschikbaarheid van dezelfde type gegevens, maar door het handelen van mensen met unieke vaardigheden en kwaliteiten. Dat is belangrijk om even vast te houden.

Wat is Big Data?

De term spreekt niet erg voor zich. Wat er mee bedoeld wordt is dat in toenemende mate grootschalig gegevens worden geregistreerd en opgeslagen met het idee dat door deze gegevens te combineren informatie beschikbaar komt waaraan nooit eerder aan gedacht is.

Twee voorbeelden:

  1. De Amerikaanse winkelketen Walmart ontdekte dat zwangere vrouwen vaak een bepaald soort yoghurt kopen. Als een vrouw dus dat product koopt, dan is de kans groot dat zij zwanger is. Gevolg?  Reclamefolders voor luiers en babyvoeding in de brievenbus.

  1. Tijdens de kweek van een plant is het de wens van de kweker om continu waarnemingen van het teeltproces uit te voeren en vast te leggen. Die waarnemingen betreffen de grondkwaliteit, het aantal bijtjes dat de plant heeft bezocht, de gezondheidstoestand van de plant, de omgevingstemperatuur, de weersgesteldheid, enz. enz. Over de jaren heen vormen deze gegevens een schat aan informatie voor kwekers. Die kunnen deze informatie dan bijvoorbeeld aanwenden voor het verbeteren van teeltschema’s. 

Hoe maak je het verschil met Big Data?

Na deze toelichting en aan de hand van twee voorbeelden kom ik terug bij mijn opmerking over het ingrijpende karakter ervan.

Big Data gaat namelijk het verschil maken tussen bedrijven in de zelfde sector met dezelfde ERP implementatie. Dat verschil wordt gemaakt door betere inzichten en door de creativiteit van de gebruikers. De ICT-er krijgt dan de plek die hem past, namelijk de faciliterende rol.

Betere inzichten

Zowel in het eerste als in het tweede voorbeeld komt dit aspect sterk aan de orde. Bij Walmart weten de kruideniers veel over het consumentengedrag. Zij weten dat bepaalde type mensen specifieke producten kopen, die anderen nauwelijks kopen. Met die inzichten kunnen marketing initiatieven worden ontplooid. Bij de kweker gaat het om de kennis van het teeltproces. Kwekers zijn vakmensen die veel weten over het gedrag van planten in specifieke omstandigheden. Zij kunnen zich ook van elkaar onderscheiden in hun vakmanschap en zullen er dan ook op gericht zijn om hun kennis te verdiepen.

Bron voor creativiteit

Ook dit aspect komt in beide voorbeelden duidelijk in beeld. Je kunt veel inzicht hebben in het consumenten gedrag in winkels, maar het is iets wel iets anders om met die kennis iets te verzinnen waardoor de omzet in de winkel opgeschroefd kan worden. Hetzelfde geldt uiteraard voor de kweker. Je kunt wel een geweldige database met gegevens hebben opgebouwd, maar hoe ga je daar naar kijken om te komen tot het trekken van zinnige conclusies.

“Big Data an sich is onleesbaar,” zegt de Engelse socioloog Sennet. “Het is als waterdruppels in de zee, pas als iemand in die data gaat zoeken wordt het bruikbaar”. Het komt dus aan op creativiteit. Aan data alleen heb je niets.

De ICT-er van de toekomst legt de informatie infrastructuur aan binnen het bedrijf. Hij legt de weg aan. De gebruiker rijdt hier over heen en bepaalt de route. ICT dienstbaar aan de business. Het is zover. Eindelijk! De gebruiker is aan zet. Wat nu? Wachten is geen optie.

3 tips om met big data u markt positie te verbeteren

Hoe kunt u uw concurrentiepositie verbeteren op basis van de inzichten uit big data analyses? Voordat u deze vraag kunt beantwoorden is het van belang om op de juiste manier data te verzamelen. Hierbij 3 tips:

1. Raadpleeg historische gegevens

Vraag uzelf af hoe u uw omzet kunt verhogen, de kwaliteit van uw producten kunt verbeteren en de kosten kunt verlagen door historische gegevens te raadplegen. Daarbij gaat het niet uitsluitend over gegevens die in een database zijn opgeslagen, maar ook over gegevens die erin hadden kunnen zitten, maar er nu (nog) niet inzitten.

Moeilijk? Jazeker, het komt immers aan op kennis, inventiviteit en creativiteit, en dat is niet aan een ieder gegeven. Zoek een gesprekspartner die u daarbij helpt want u wilt tenslotte verder met uw bedrijf.

2. Bepaal welke gegevens nodig zijn voor de toekomst

Vraag uzelf n.a.v. de eerste tip af welke gegevens u wilt registreren en of de technische mogelijkheden daarvoor beschikbaar zijn: scan apparatuur, sensoren, camera’s, handmatige registratie middels mobiele apparaten, e.d.

3. Zorg voor de juiste software en integratie

Tenslotte, als datgene dat u wilt bereiken een vaste vorm aanneemt komt het aan op de realisatie. Neem daarvoor contact op met uw software leverancier. Die kan voor u de techniek verzorgen, de verschillende deelsystemen integreren en u ook vertellen hoe u uw concurrent het nakijken kunt geven.

Photo van pannawat via freedigtialphotos.net