Mprise Blog

Op training: een tussendoortje of ga je voor échte impact?

Geschreven door Harro Knook | 17 november 2022

Als trainer kom ik wekelijks bij klanten en geef ik een grote diversiteit aan Dynamics trainingen. Elke training en elke klant heeft zijn eigen achtergrond en eigen verhaal. Wat me daarbij opvalt is dat de context waarbinnen de training plaatsvindt, maar ook de wijze waarop de training wordt georganiseerd zo enorm verschillend kan zijn.

Wat mij betreft is een training nooit een op zichzelf staande activiteit. Daar bedoel ik mee: je doet als deelnemer (onvoorbereid?) aan een training of workshop mee, pikt eruit op wat je handig lijkt en gaat dan weer verder met je werk zoals je eerder deed. Dan is het volgen van een training een soort tussendoortje, zonder daadwerkelijke impact.

Ik ben ervan overtuigd dat deze manier van trainen niet werkt. Een training of een workshop draagt bij aan het oplossen van een achterliggend probleem of een onderliggende vraag. Denk hierbij aan: we willen ons proces optimaliseren, nieuwe werkwijzen introduceren, we gaan met een nieuwe ERP- of CRM-oplossing werken, etcetera. Ter ondersteuning hiervan wordt een opleidingsprogramma gestart. De training is niet een los schot hagel, maar onderdeel van een (verander)programma. De opleiding wordt ingebed in de totale verandering en draagt bij aan het beoogde resultaat.

Harro Knook: "Een succesvol opleidingsresultaat overkomt je niet, maar ontstaat vanuit een goede aanpak en organisatie."

Ik was blij verrast om dit de afgelopen periode op een hele mooie, praktische manier bij één van onze klanten tegen te komen. De workshop die we daar gaven was op een geweldige manier georganiseerd, met concrete resultaten tot gevolg. (Het betrof in dit geval een workshop m.b.t. de wijze waarop je je rol als kerngebruiker invult.)

Hoe zag dit eruit? De workshop kwam niet uit de lucht vallen, maar was duidelijk ingebed binnen een breder kader. Concreet werden de volgende stappen gevolgd:

  1. Op basis van onze voorbereiding was door degene die de workshop organiseerde (onze opdrachtgever) een uitnodiging/omschrijving van de workshop gemaakt. Deze werd ruim van tevoren gedeeld, zodat de deelnemers vooraf geïnformeerd waren over het hoe en wat van de workshop (Awareness).
  2. Onder andere met de managers van de deelnemers was van tevoren besproken waarom hun eigen medewerkers de workshop moesten volgen. De workshop was onderdeel van een breder verbetertraject. De workshop was dus niet een soort van losse flodder, maar vooraf werden de doelen en de noodzaak gedeeld en besproken (Desire)
  3. Tijdens de workshop zelf zijn we op een interactieve wijze met de groep aan de slag gegaan, waarbij we de deelnemers handvatten gaven en kennis deelden over de wijze (taken/verantwoordelijkheden/randvoorwaarden) waarop je de kerngebruikersrol invult (Knowledge)
  4. De workshop stopte niet aan het einde van de dag: het is niet vanzelfsprekend dat iets wat je in een training leert, zomaar gaat werken. Je moet in staat zijn (en worden gesteld) om de opgedane kennis toe te passen. Ter ondersteuning daarvan hebben we een aantal aanbevelingen gedaan om ervoor te zorgen dat de kerngebruikers daadwerkelijk hun rol kunnen gaan invullen (Ability)
  5. Volgend op deze algemene workshop zal verder worden gegaan met het coachen van de kerngebruikers, waarbij – indien noodzakelijk – verder invulling wordt gegeven aan de vaardigheden die ze nodig hebben om hun rol in te vullen (denk aan testen, documenteren, etc.) (Reinforcement).

Wat is de rode draad van dit verhaal? Een succesvol opleidingsresultaat overkomt je niet, maar ontstaat vanuit een goede aanpak en organisatie.

Vertaald naar veel projecten die we doen: Een IT-oplossing die succesvol wordt geïmplementeerd en gebruikt door de organisatie (succesvolle ‘User adoption’) overkomt je niet, dat vraagt om de juiste aanpak en tijd. Alleen met het organiseren van een training ben je er niet.

 

Misschien was het al opgevallen: de beschreven stappen volgen het zogenaamde ADKAR-model. Dit is een model (onderdeel van de Prosci change management methodiek), waarbij training (knowlegde) een onderdeel is van een totaal individueel veranderprogramma. Het uiteindelijke doel is dat de gebruikers de veranderingen en vernieuwingen op de juiste wijze oppakken en toepassen (succesvolle user adoption!). Alleen trainen? Dat werkt dus niet!

 

 

Plan jouw verbeterpad met ons eenvoudige trainingsoverzicht met Dynamics trainingen.

Ga naar het overzicht