Mprise Blog

Testen: het komt altijd te laat en past dan niet meer in de planning

Geschreven door Jochen Haalboom | 8 september 2021

Weet u wat de gevolgen zijn van een slecht of afwezig testbeleid? We staan er niet vaak bij stil, maar om tot een goed werkende oplossing te komen, moeten wensen en uitkomsten goed op elkaar afgestemd zijn. Vaak komen organisaties erachter dat er hiaten ontstaan in hun ERP-omgeving, omdat er tijdens de implementatie geen aandacht voor testen is geweestVervolgens wordt (te laat) duidelijk hoeveel tijd het kost om goed te testen kost de reparatie en het herstel van de schade veel meer tijd dan wanneer er gewoon direct een goede test was uitgevoerd. Mprise heeft daarom de workshop Testen, hoe en wat?’ ontwikkeld. Onze klant VHP Security Paper heeft deze workshop met het projectteam gevolgd. Zij kwamen er gezamenlijk achter dat testen meer betekent dan een simpele simulatie draaien. 

Het belang van testen 


‘Voor VHP is de workshop heel waardevol gebleken. Naast het feit dat we allemaal de neuzen dezelfde kant op hebben staan na de sessie, kunnen we met deze handvaten ook sneller live en hebben we na de livegang minder last van kinderziektes in het systeem’, aldus Mark Brandenburg, procestechnoloog bij VHP Security Paper. Zij waren met een groep van zeven personen bij Mprise aanwezig om samen met trainer Hylke Britstra door hun processen heen te lopen en te bespreken welke tests er ontwikkeld zouden moeten worden. 

Volgens Hylke gaat het tijdens een workshop eigenlijk bijna niet over de applicatie zelf, maar meer over het businessproces, het proces van implementeren en de plaats van testen daarin. ‘Door in groepsverband het testen in verband te brengen met de keten van processen en afdelingen in de organisatie, krijg je inzicht in hoe je het testproces succesvol kunt uitvoeren. Dat komt in het testbeleid terug’. De workshop van Mprise gaat voor een groot deel in op het maken van een structuur om het testen effectief uit te voeren en geeft voorbeelden van testscripts. Daarmee kunnen cursisten al een eerste stap maken om tot een beter beleid te komen. Brandenburg vervolgt: ‘Eigenlijk merk je dat 60% van de tijd naar voorbereiding en opvolging van de test gaat en uiteindelijk slechts 40% naar de uiteindelijke test. Om het goed te doen, is dat ook nodig’.  

Timing van testen 

Bij Mprise merken we vaak dat deelnemers tijdens een workshop aangeven dat zij die informatie eigenlijk liever eerder hadden gehad. Dat komt omdat testen een ondergesneeuwd onderwerp is in een implementatie. Vaak wordt gedacht ‘eerst de oplossing maar eens live krijgen’. Maar daarbij gaat men voorbij aan de gebruiker die uiteindelijk met de oplossing moet werken. Misschien past de manier van werken die in het ERP-systeem is geïmplementeerd eigenlijk niet zo goed bij de praktijk. 

Leer ook beter met Microsoft Dynamics te werken en bekijk onze workshops

Lees meer