Misschien herkent u het wel. Er wordt een nieuwe versie van uw huidige software, een geheel nieuw ERP-systeem of een kersverse module voor magazijnbeheer geïmplementeerd.
Wat de specifieke situatie ook is, één ding is zeker: zij levert flink wat werk en stress op. Of dit u persoonlijk raakt, hangt af van diverse zaken: waar in het proces bevindt u zich, hoe goed wordt het implementatieproces voorbereid en/of beheerd en staan alle neuzen dezelfde kant uit? Dé stelregel: een goed begin is het halve werk. De vraag is echter wáár u dan precies mee moet beginnen.
Het is zinvol om eerst te bepalen waar u staat – als bedrijf, als afdeling én als medewerker. Stel uzelf de volgende vragen:
De bovenstaande vragen vormen een goede leidraad voor een plan van aanpak, maar in de praktijk merken wij dat organisaties hier vaak niet aan toekomen. Begrijpelijk, want u moet hier de ruimte en energie voor hebben. Als het management budget en tijd vrijmaakt om handen en voeten aan dit proces te geven met interne en/of externe experts, is dat erg fijn. Gebeurt dit niet, dan zien wij vaak dat de plannen, het enthousiasme en de focus sneuvelen of drastisch veranderen tijdens het implementatietraject, omdat zij door de realiteit worden ingehaald.
Het gevolg: budgetoverschrijdingen en ingrijpende wijzigingen in de plannen. Hoe voorkomt u zo'n situatie? Door deze 3 tips op te volgen:
Mijn Harro collega gaat in een ander blog ook op dit onderwerp in op: 5 randvoorwaarden voor een succesvolle implementatie.
Haal meer rendement uit uw implementatie door de kansen en risico`s van de implementatie in kaart te brengen. Vraag hieronder de Power Scan aan om goed voorbereid aan de implementatie te beginnen. Een goed begin is het halve werk.