Op elke kwekerij - dus ook bij u - ontstaan overal gegevens, die u al dan niet kunt vastleggen en benutten. De klimaatcomputer produceert ze, de transportband, de oppotmachine, uw administratie. Een databank van jewelste, teeltdata, productieplanningen, arbeidsplanningen, gerealiseerde uren, veilinggegevens, met recht Big Data. Leuke term trouwens, maar belangrijker is wat u met al die gegevens doet? Hoe beïnvloeden ze uw keuzes? Daarover gaat deze blog.

Data-analyse leidt tot nieuwe inzichten en software helpt

Ook nu verzamelt u dagelijks enorm veel data. Een analyse van deze nieuwe data verschaft u steeds weer nieuwe inzichten. Mijn collega Julian Brals beschrijft dat mooi in zijn blog over veranderingen in de veredeling.

Overal in de tuinbouw ligt winst in de data-analyse. Van het optimaliseren van de productie- en de teeltplanning tot het bepalen van de beste verkoopstrategie. Elke ondernemer streeft naar beter. Waarschijnlijk hield u alles al bij en analyseerde u de processen al. Maar zelf handmatig analyseren kost niet alleen veel tijd; u moet ook nog eens data uit verschillende systemen ophalen. In de praktijk is dat lastig.

Het benutten van software daarbij kost aanvankelijk meer tijd, u zag het al in het filmpje. Want u moet weten welke gegevens u wilt analyseren, welke gegevens u daarvoor moet combineren en welke informatie u daar uiteindelijk uit wilt halen. Maar daarna produceert uw software eenvoudig de juiste rapporten en verschaft ze nieuwe inzichten door gegevens te combineren die u niet eerder combineerde. In een andere blog vertelt Joop de Jong over methodes van data-analyse. Lees dat blog hier.

Efficiënter werken en meer opbrengsten

Gegevens leveren geen extra opbrengsten, ook niet als je ze Big Data noemt.  Opbrengsten ontstaan pas als u uw gegevens goed analyseert. Eerst data verzamelen en analyseren, dan met de verkregen informatie actief problemen aanpakken, kosten verlagen en opbrengsten verhogen.

Kostenreductie lukt als u mensen en machines op de juiste manier inzet. Kwaliteitsverbetering stimuleert u door te analyseren welke behandelingen het beste werken. Rendementsverbetering vloeit voort uit de analyse van de verkoop van planten gerelateerd aan verkoopkanalen.

Zo kunt u analyseren hoe uw plantenverkoop reageert op schommelingen in de buitentemperatuur.  Buitentemperatuurgegevens zijn beschikbaar bij externe dataleveranciers. Combineert u die gegevens met uw commerciële gegevens, dan kunt u beter inschatten hoeveel u moet produceren bij welke temperaturen en wordt uw productieplanning inzichtelijker.

U kunt ook  uw energieverbruik analyseren. Dat leert u op welke plekken (of processen) in het bedrijf u het meeste verbruikt. U ziet ook het effect van eerder genomen maatregelen. Dus weet u of dit voldoende is of dat er nog een tandje bij moet. Zo bent u milieubewust en kostenefficiënt bezig. Meer daarover op deze website.

7 voordelen van één softwarepakket in de tuinbouw