Vroeg of laat staat u als Microsoft Dynamics NAV/AX gebruiker voor de vraag of de huidige versie van het pakket dat u gebruikt gemigreerd moet worden naar een nieuwere versie van het pakket. U zag de bui al hangen, want ‘zo gaat dat als je een standaardpakket gebruikt’. We moeten bijblijven en de leverancier kan onmogelijk alle voorgaande versies van het pakket blijven ondersteunen. Bovendien bevat de nieuwe versie enkele nieuwe functionaliteiten die ‘voor ons ook wel handig’ zijn.

Vanaf de jaren ’80 van de vorige eeuw, toen de eerste ERP pakketten op de markt kwamen, gaat het al zo. Al lijkt de laatste jaren daar toch een kentering in te komen.

Innovativiteit wordt door de klant bepaald

Het is altijd leerzaam om de ontwikkelingen rond ICT te vergelijken met de ontwikkelingen die zich in andere vakgebieden voordoen. Zo leveren bouwers en werktuigbouwers producten af waarvan we als mens kunnen profiteren, net zo goed leveren ICT-ers producten af waar we als medewerkers van een bedrijf ons voordeel mee kunnen doen. 

Zo is een brug een technisch construct dat met kennis van civiele technieken is gebouwd. Die brug kan een staaltje van innovatie zijn. Maar het is dan altijd goed om de vraag te stellen ‘in wiens ogen is het innovatief product?’ of ‘vanuit welk perspectief is het een innovatief product?’. Het antwoord daarop kan zijn: van de bouwer, of van de mensen die verstand hebben van het vakgebied van civiele techniek.

Of de brug ook een innovatief product is voor de beheerder van de infrastructuur van een gebied waarbinnen de brug is gelegen is dan nog maar zeer de vraag. Dan komt het aan op de vraag of die brug wat toevoegt aan de totale infrastructuur van dat gebied. Als de brug weliswaar verbreed is met een extra rijstrook, maar als blijkt dat met een sterke wind de brug moet worden afgesloten, is het maar zeer de vraag of de beheerder de brug als een belangrijke innovatie beschouwt.

Kortom, het antwoord op de vraag naar de innovativiteit van een product, is afhankelijk van de context van waaruit die vraag wordt gesteld.

Met ERP software producten is het niet anders. Een softwareproduct kan ook een staaltje van innovatie zijn; in de ogen van de ontwikkelaar van die software, van de leverancier van de software of gewoon van mensen die verstand hebben van software ontwikkeling. Echter, een softwareproduct wordt gemaakt om gebruikt te worden. Dan is het nog maar zeer de vraag of de gebruiker dat product ook als innovatief ervaart. Dat zal hij zeker niet doen als hij óf het belang daarvan niet inziet, óf omdat het technisch onmogelijk is om het te implementeren.

Er moet rekening gehouden worden met het feit dat de implementatie van een product zelfs een negatieve uitwerking kan hebben op de prestatie van de organisatie.

Waarde wordt door de klant bepaald

Dit is interessant. Een software leverancier die in een gloedvol verhaal de innovaties in een nieuwe versie van uw Dynamics applicatie aanprijst moet u dan ook direct de vraag stellen of hij kan uitleggen welke procesinnovaties, die u van belang acht (!), middels de implementatie van dit product kunnen worden gerealiseerd. Een vruchtbaar gesprek krijgt u dan uitsluitend als óf de leverancier de werking van uw organisatie tot in detail kent, óf als uzelf de gedetailleerde werking van uw organisatie tussen de oren hebt. Zowel het eerste als het laatste blijkt in veel gevallen niet de realiteit te zijn.

Hoe zit het dan met de technische innovaties van het nieuwe product? Prima, maar wat levert dat u op aan business waarde? Innovatie is geen verkoopargument maar een koopargument!

Samenvattend, het is altijd essentieel om vast te stellen wat een nieuw product toevoegt aan waarde voor de gebruiker. In het geval van de brug gaat het om de toegevoegde waarde aan de totale infrastructuur van het gebied. In geval van een software product gaat het om de toegevoegde waarde voor het presteren van uw organisatie. Het gaat niet om technologie. Het gaat uitsluitend om effectiviteit en efficiëntie. Uiteindelijk is het nut van alle veranderingen in de organisatie daarop terug te voeren. ‘Waarde’ wordt niet bepaald door een leverancier , maar door de gebruiker.

Migreren naar een volgende versie van uw Dynamics NAV/AX pakket?

Ja, als de toegevoegde waarde voor de organisatie helder is gedefinieerd (innovatie!) , én als de baten van de migratie de kosten te boven gaan (dat wist u al!).

Ik wens u veel migraties toe!

Image courtesy of David Castillo Dominici / FreeDigitalPhotos.net

 

Empowering People & IT
Microsoft Gold Partner

Het succes van uw business wordt bepaald door het deskundige gebruik en de slimme toepassing van ERP software door uw medewerkers. Alles wat wij doen is daar op gericht. Alles voor uw groei.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief