brancheoplossing

Tot en met Dynamix AX2009 was het een oplossing van een derde partij (ISV), vanaf Dynamics AX2012 maakt het deel uit van de standaard: de projecten 3 module, ofwel de ‘Service Sector' Application.

diagram


 Dat deze toepassing breed kan worden ingezet toont wel de onderstaan slide aan:

 services_industries

Het is me opgevallen dat deze functionaliteit voor de meeste partners en gebruikers volslagen nieuw is. Na een kennismaking hiermee zijn zij dan ook volslagen verrast. Hierbij alvast een kleine introductie.

Even vooraf: Als u zich wilt certificeren voor Dynamics AX2012 projecten dan is deze oplossing ook een onderdeel voor het behalen van het certificaat.

Branche oplossing ’Service Industries’ ofwel ‘Project 3’

De branche oplossing Service Industries is bedoeld voor project georiënteerd bedrijven. Dit zie je al direct als je naar de configuratie sleutels kijkt in Dynamics AX2012. De oplossing is namelijk ondergebracht als project 3.

brancheoplossing  

Functionele features 

Work breakdown structures

Voor een ‘work breakdown structure’ kan een template worden aangemaakt. In het template kunnen de verwachte activiteiten worden vastgelegd, inclusief de verwachte kosten en opbrengsten. Sinds het laatste service pack CU 7 is er ook een integratie mogelijk met MS project.

Resource planning

Naast de standaard planningsmogelijkheden voor projecten kunnen nu ook medewerkers worden ingepland op basis van kennis en ervaring.

Project offertes

Project offertes zijn niet nieuw in Dynamics AX. Nieuw is wel dat de documentatie hiervan te vinden is in deze branche oplossing en dat er workflow faciliteiten voor de afhandeling van offertes beschikbaar zijn gekomen.

Factuur lay-outs

Verzamelfacturen kunnen niet worden gemaakt met ‘Project 1 en 2’. Je ziet dan ook op veel plekken dat daarvoor maatwerk is ontwikkeld. In deze module kunnen nu, eindelijk, ook verzamelfacturen worden gemaakt. Dit is toepasbaar voor vrijwel iedere project organisatie.

Factuur regels

Er zijn vijf nieuwe facturatie types beschikbaar. Het type “Progress” kan worden gebruikt om het mogelijk te maken om op ‘vaste prijs projecten’, op basis van de voortgang in het project, de omzet te boeken. Dat gaat hier veel eenvoudiger dan op standaard ‘vaste prijs projecten’.

Voorschotten

De voorschot optie in Service industries is eenvoudiger en uitgebreider dan de a conto oplossing in de standaard projecten module.

Inhoudingen

Zowel voor klanten als leveranciers kan het inhouden van een deel van de betaling administratief worden verwerkt.

Onderaanneming

Indien materialen of diensten via een inkooporder worden verwerkt kan worden ingesteld dat de betalingen aan een leverancier afhankelijke zijn van de betaling van de klant.

Indirecte kosten

Indirecte kosten voor bijvoorbeeld overhead en andere dekkingen kunnen nu ook voor uren en uitgaven worden ingesteld. 

Geinteresseerd?  Neem contact met ons op of schrijf u in voor de training door op onderstaande button te drukken.

Empowering People & IT
Microsoft Gold Partner

Het succes van uw business wordt bepaald door het deskundige gebruik en de slimme toepassing van ERP software door uw medewerkers. Alles wat wij doen is daar op gericht. Alles voor uw groei.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief