In de voorgaande blogs ben ik ingegaan op het belang van eindgebruikersopleidingen. Kort samengevat: plan voldoende (voorbereidings)tijd, reserveer budget en bewaakt de kwaliteit. Dan is het opleiden van de gebruikers niet een sluitpost en geen utopie, maar een waardevolle bijdrage in het succesvol werken met ERP.

Waarom juist nu e-learning toepassen?

Maar hoe vul je een opleidingsprogramma nou zo in dat gebruikers inderdaad goed worden opgeleid? Vaak wordt alleen gedacht aan klassikaal opleiden, middels het train de trainer concept. Maar er is een veel gevarieerder aanbod aan leervormen om het juiste resultaat te bereiken; naast klassikale trainingen wordt steeds meer gebruik gemaakt van andere manieren van leren. Ik denk hierbij aan serious gaming (het simuleren van de werkelijkheid in spelvorm) en e-learning.

Er zijn tal van argumenten waarom juist nu (anno 2015!) e-learning te gebruiken. Ik wil hierbij de 3 invalshoeken gebruiken die ik ook in mijn vorige blog heb gebruikt: kwaliteit, tijd en budget.

1)     Kwaliteitsborging door de inzet van e-learning.

Het inzetten van e-learning zorgt voor een stabiele kwaliteit van de opleidingen:

  • Identieke inhoud per deelnemer. Doordat iedereen dezelfde cursus volgt; wordt alles op exact dezelfde wijze uitgelegd. De inhoud is niet afhankelijk van de trainer (kern-gebruiker) die voor de groep staat, wordt niet beïnvloed door verstoringen tijdens de trainingen, is niet afhankelijk van discussies die in de verschillende groepen spelen. Door iedereen dezelfde cursus te laten volgen, wordt er een identieke basis voor elke gebruiker gelegd.
  • Herhaalbaarheid. Gevolgde onderdelen kunnen eenvoudig worden herhaald. Als een onderdeel niet met voldoende resultaat wordt afgerond, kan een afzonderlijk deel worden herhaald. Ook na de live-gang, als extra kennis nodig is of als kennis is weggezakt kunnen eenvoudig onderdelen worden herhaald.
  • Goede didactische opbouw. Elk onderdeel kent dezelfde opbouw: tonen (demonstreren); doen (oefenen); toetsen. De manier van uitleggen is gelijk voor elk hoofdstuk. Door deze delen flexibel aan te bieden, wordt aangesloten bij de diverse leerstijlen van de deelnemers. Deze aanpak vergroot het effect/resultaat van de opleidingen.
  • Gedifferentieerd leren. Tenslotte biedt e-learning een uitgelezen kans om aan te sluiten bij de diverse niveaus van de deelnemers. In tegenstelling tot klassikale trainingen, waarbij één programma voor iedereen wordt aangeboden, kan middels e-learning maatwerk worden geleverd. Alleen relevante onderdelen worden aangeboden; ook dit draagt bij aan een stabiele kwaliteit; er hoeft geen kennis te worden genomen van overbodige zaken.

2)     E-learning zorgt voor een effectieve en efficiënte inzet van tijd

  • Effectiever gebruik van de tijd. Door (deels) via e-learning de kennis aan te bieden; hoeven minder klassikale trainingen te worden ingepland. Deze tijd kunnen de kerngebruikers aan andere taken besteden, of er kan meer aandacht worden besteed aan uitzonderingen en veranderingen tijdens de trainingen die wel klassikaal worden gegeven.
  • Compacter planning is mogelijk. De planning van de opleidingen wordt eenvoudiger: doordat niet alles klassikaal meer wordt aangeboden ben je niet langer afhankelijk van agenda’s, vakanties, etc. Een gebruiker kan binnen een bepaalde periode zelf tijd inplannen om de trainingen te volgen. Het probleem van het niet aanwezig zijn tijdens trainingen is opgelost. Maar ook het dubbel plannen (omdat afdelingen altijd bezet moeten zijn, medewerkers ziek zijn, etc.) is verleden tijd. Deze vorm van kennisoverdracht draagt dus ook bij aan een efficiëntere tijdsbesteding.
  • E-learning is 24/7 wereldwijd beschikbaar. Internationale groepen hoeven minder te reizen. Kleine kantoren/vestigingen kunnen op afstand worden bedient.
  • E-learning is schaalbaar. In plaats van alle kennis in 1 keer aan te bieden; kun je ook het knowledge-on-demand principe volgen. Kennis aanbieden op het moment dat het relevant is. In de tijd kun je kleine componenten aanbieden, dit in tegenstelling tot klassikale trainingen (waarbij in korte tijd alles wordt aangeboden en weinig kan worden herhaald).

3)     Bij e-learning kunnen de trainingskosten per deelnemer omlaag 

  • Minder trainingstijd. er is minder tijd van de trainer/kerngebruiker nodig om klassikale trainingen te geven en is er dus ook minder voorbereidingstijd nodig.
  • Minder reis- en verblijfskosten. in het geval van (internationale) vestigingen hoeven medewerkers voor de onderdelen die via e-learning worden aangeboden niet meer te reizen.

Bovenstaande factoren in ogenschouw nemend; in een tijd waarin alles draait om efficiency en kwaliteit is het toch logisch dat naast klassikale trainingen ook gebruik wordt gemaakt van e-learning. Dat is wat mij betreft geen vraag maar een uitroepteken. 

Image courtesey by Image patpitchaya..published on Freedigitalphotos.net

Empowering People & IT
Microsoft Gold Partner

Het succes van uw business wordt bepaald door het deskundige gebruik en de slimme toepassing van ERP software door uw medewerkers. Alles wat wij doen is daar op gericht. Alles voor uw groei.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief