drones2

De ICT is nooit een saaie sector geweest, maar de turbulentie is anno 2024 groter dan ooit. Dat bewijst de onderstaande klantcase wel.

drones1Barilla, een bedrijf dat grondstoffen ontwikkelt en verkoopt aan consumenten voor het printen van ‘home made’ taarten en cupcakes, is continue bezet met de vraag naar de werkelijke behoeften van consumenten.

Naast het ontwikkelen van de grondstoffen voor het 3D printen van taarten en cupcakes kijkt Barilla steeds meer naar bijbehorende diensten en belevenissen. Ze zien hierin een mogelijkheid om hun inkomsten te vergroten en los te komen van de prijzenslag die de markt van grondstoffen teistert. Bovendien blijkt steeds vaker dat de toegevoegde waarde van Barilla voor de consument zit in de gekoppelde dienstverlening.

In onderzoekslabs gebruikt, die ingericht zijn als woningen of als winkels, worden consumenten in een zo natuurlijk mogelijke omgeving bestudeerd. Uit deze vorm van ‘design thinking’ blijkt dat korte en betrouwbare levertijden key-succes factoren zijn in de markt van het 3D printen voor thuisgebruik.

Korte levertijden door inzet van Drones

Om dit te verwezenlijken heeft het bedrijf besloten om Drones in te zetten voor het leveren van hun producten. Drones zijn kleine, onbemande vliegtuigjes die pakketjes tot 3 kilo kunnen afleveren in een straal van ruim 50 kilometer rondom de distributiecentrums.

drones2

Dit betekent dat ongeveer 86 procent van de bestellingen op deze manier kan worden bezorgd. Het bedrijf maakt gebruik van de Prime Air Drones. Barilla heeft de Prime Air Drones zelf aangeschaft en daarmee het transport in eigen beheer genomen. Barilla beoogd met de inzet van de Drones het verkorten van de levertijd tot maximaal 30 minuten en de betrouwbaarheid met 10% te verhogen. Barilla verwacht hiermee hun marktaandeel met 5% te vergroten en een omzetgroei van 10% over 2 jaar.

Het project

Het IT landschap bij Barilla bestaat uit diverse Cloud softwareapplicaties. Het volledige “Order to Cash” proces wordt ondersteund door Microsoft Dynamics.

Mprise heeft reeds diverse opdrachten bij Barilla uitgevoerd op het gebied van Microsoft Dynamics, E-learning, Business Intelligence en Big Data en de ontwikkeling van interfaces. Ook voor dit traject heeft Barilla de Mprise organisatie weer gevraagd om hun kennis en expertise in te zetten.

Het project is gefaseerd aangepakt met na elke fase een beslismoment en evaluatie van de Business Case. Verder maakt Barilla gebruik van een methode waarbij de prototypes zo snel mogelijk worden opgeleverd, zodat oorspronkelijk eisen nog aangepast kunnen worden. De teams leveren in korte sprints, met een vaste lengte van 2 weken, werkende (software) producten op.

Mobiele devices

Het “order to cash” proces start met een bestelling door de consument. Daarvoor worden meerdere devices ondersteund. De laatste jaren is er sprake van een sterke toename van bestellingen met de iWatch.

De bestellingen worden gedaan met door Mprise ontwikkelde App, die voor de mobiele devices beschikbaar is. De App, met een koppeling naar Microsoft Dynamics, is specifiek voor het drone transport uitgebreid met de optie: “levering via Prime Air.” Zodra een klant een order plaats komt de order in het rolcentrum van de orderverwerker op de stapel ““Prime Air Delivery”. Barilla maakt gebruik van de planningstool van Microsoft Dynamics om de order in te plannen voor een op dat moment beschikbare Drone. Een nieuw ontwikkelde interface tussen Microsoft Dynamics en de Drone zorgt ervoor dat na het vrijgeven van de order de GPS coördinaten van de klant worden doorgestuurd naar de Drone.

E-learning

Voor Barilla is het kennisniveau van de mensen een key-succes factor voor het succesvol implementeren van een nieuw proces. Naast klassikaal trainen heeft Barilla enkele jaren geleden gekozen voor E-learning om het kennisniveau van de medewerkers op peil te houden. Een methode voor zelfstandig en continue leren, die individueel en 24/7 beschikbaar is. Als aanvulling op deze methode heeft Barilla gekozen voor het gebruik van Microsoft Glass in de distributiecentra. De medewerker krijgt via Glass te zien welke orders klaar zijn voor ‘picking’. Nieuwe onervaren medewerkers kunnen binnen Glass een kort instructiefilmpje oproepen en inschakelen. De set met filmpjes bevat ook een instructie voor het verzenden van het pakketje via de Drone.

Direct na het verzenden van de pakket ontvangt de klant een notificatie over de verwachte levertijd en wordt het pakketje door de Drone binnen 30 minuten afgeleverd!

Tijdens de evaluatie en afsluiting van het project zijn een aantal optimalisatiepunten benoemd. In een optimalisatiefase zal de mogelijkheid ontwikkeld worden om het pakket af leveren in de persoonlijke kluis van de klant. Helaas zijn er nog een aantal technische beperking voor het openen van de kluis op afstand, maar deze zullen naar verwachting op niet al te langer termijn opgelost zijn. Uit de evaluatie bleek ook dat weersomstandigheden van invloed zijn op de levertijd. Een windkracht 8 bft kan al enkele minuten vertraging op leveren. Daarom zal onderzocht worden of weerkaarten en informatie over weersverwachtingen kunnen worden toegevoegd aan de Drones, om nog beter de aankomst tijden van de Drones te voorspellen en daarmee de betrouwbaarheid te verhogen.

Wees voorbereid op de toekomst!

U zult het begrepen hebben. Barilla is een fictief bedrijf dat de uitdaging heeft aangenomen om nieuwe technologieën te omarmen om zodoende de toekomst aan te kunnen. Laten we niet vergeten: de toekomst begint nu! 

Empowering People & IT
Microsoft Gold Partner

Het succes van uw business wordt bepaald door het deskundige gebruik en de slimme toepassing van ERP software door uw medewerkers. Alles wat wij doen is daar op gericht. Alles voor uw groei.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief